بوی خوش بهار نارنج

نویسنده : پدر خوب ( باقر طالبی دارابی ) - ساعت ۱٠:۱٠ ‎ب.ظ روز ۱۳٩٠/٤/٢۸

جمعه23/4/1390

صبح :  مبدا، تهران، کرج، قزوین، اَلَموت و قلعه حسن صباح

عصر : الموت، قزوین، منجیل، رودبار ، رشت و بندر انزلی( هتل سفیر)

شنبه 24/4/1390

صبح : بندر انزلی، رشت، فومن و ماسوله

عصر : ماسوله، فومن، رشت و لاهیجان

غروب : لاهیجان، رشت و بندر انزلی( هتل سفیر)

یکشنبه 25/4/1390( روز نیمه شعبان)

صبح  : بندر انزلی، تالش، آستارا ( بازار ساحلی آستارا)

بعد از ظهر: آستارا ، نوار مرزی( دارای جاده و چشم انداز بسیار زیبا و خیره کننده) ، اردبیل،  سرعین، دوزدوزان، بستان آباد و تبریز( هتل گسترش)

دوشنبه 26/4/1390

ظهر:  تبریز، بستان آباد ، زنجان، تاکستان، قزوین، کرج ، تهران و  مقصد(  منزل)

تعطیلات دانشگاهی فرصتی بدست داد تا همراه دو فرزند و همسرم سفر کوتاه تفریحی داشته باشم. « سمند» چهار چرخ ( نه چهار پا) را زین کردم و سوار شدیم. از بزرگراه‌ها، آزاد‌راه‌ها، جاده‌ها، کویر، دشت، کوه و ساحل دریا و کوههای بلند گذشتیم. با مردمان بومی و مسافران زیادی برخوردیم. میوه‌ها، غذاها و خوردنی‌های متفاوتی را تجربه کردیم. چشم‌اندازهای خیره کننده ی بام سبز لاهیجان از داخل تله کابین و مزرعه چای آن و نیز خانه های زیبای شهر تاریخی ماسوله و فضای گرم و خیابان های پرطروات ولی مرطوب فومن و رشت و انزلی . از تالش که گذر کنید جاده اندکی دشوار می‌شود اما دشوار تر از آن از آستارا تا اردبیل است. این جاده سرسبز و جنگلی و کوهستانی و پرپیچ خم است که  البته به اندازه جاده الموت و فضای بی روح قلعه حسن صباح خسته کننده نیست. اینجا همه چیز بسیار دیدنی و جذاب است و در گرمای تابستان هوای آن منطقه بسیار دلچسب. شمال و شمال غرب ایران دیدنی است. اما سرعین آنگونه که تعریفش را شنیده بودیم چنگی به دل نزد. زود گذر کردیم و در میانه راه اردبیل- بستان آباد جاهایی را تجربه کردیم که هوای آن به مراتب خنک‌تر و دلچسب تر از سرعین بود. در دوزدوزان تصادفی سخت رخ داد و اندکی در ترافیک ماندیم. شب بود که به تبریز رسیدیم. از مسیر با هماهنگی یکی از دوستان خوبم که اهل تبریز است و ساکن تهران ( که در سفر به فیلیپین در شهریور سال 1389  دوستی ما رقم خورد ) نشانی هتلی را گرفتم. در حالی که در ترافیک متوقف بودیم، زنگ زدم تا جا رزرو کنم که با وساطت برادر آن دوست عزیز حل شد.وارد تبریز که شدیم شهر شب زیبا و خیره کننده ای داشت. صبح البته این خیره کنندگی چندان  به چشم نیامد! به سراغ هتل گسترش رفتیم( تازه فهمیدیم که 4 ستاره است و کمی تا قسمتی گرون، برای یک شب 180 هزارتومان واسه یه سوئیت در طبقه 10 و بخش قدیمی آن دادیم! فکر نکنید که چنین کاری می‌کنم. در بندرانزلی مقیم هتلی بودیم که پیش از افتتاح برای ما در نظر گرفته شده بود.( قرار است فردا چهارشنبه رسما افتتاح شود). لازم از دوست عزیز دیگری که در سفر استرالیا در دو سال پیش با هم اشنا شدیم تشکر کنم که با هماهنگی اداره کل گردشگری استان گیلان این مکان را در اختیار ما گذاشتند. از مدیریت بسیار خوب و صمیمی این هتل تشکر می کنم. صبح دوشنبه با کرایه کردن یک ماشین محلی به دیدن برخی از مناطق شهر تبریز از جمله موزه قاجار، خانه مشروطیت و مقبره الشعرا رفتیم. ظهر نشده بود که هتل آن چنانی را ترک کردیم و به سمت زنجان حرکت کردیم. از بستان آباد تا تهران یکسره اتوبان بود. حدود 600 کیلومتر. بیشتر جاها کوهستانی و خشک بود. در زنجان توقفی کوتاه برای نماز داشتیم. سری هم به « راستا بازار» شان زدیم. خیلی زیبا بود. کبابش البته به خوبی کباب کوبیده اردبیل نبود. دست کم اونجایی که ما خرید کردیم چندان خوب نبود. چاقو و سیخ کباب و کارد زنجان هم خریدیم. از زنجان تا  مقصد را فقط با یک توقف کوتاه  رانندگی کردم. وقتی به منزل رسیدیم ساعت 23:30 بود. منزل و خستگی راه و استراحت و خواب . اینک گزارش نویسی. در اینجا از زیبایی‌های شهرهای گیلان بوپژه لاهیجان و مزرعه چای آن نمی‌گویم. از شهر تاریخی ماسوله هم چون بسیار گفته شده است، سخنی به میان نمی‌اورم. در کل سفر خوب و پرخاطره ای بود. حسابی هم پرهزینه بود. هزینه سوخت اتومبیل با اجرای این طرح کذایی هدفمندی یارانه چندین برابر شده است. گرانی و قیمت‌های بی معیار و قاعده در طول مسیر که نگویید و نپرسید. جاده‌ها می‌تواند بهتر از این هم باشد که شایسته « ملت بزرگ » ایران باشد. چند روزی به کلی از سیاست و اخبار آن دور بودیم. مردم گویی کاری به چیزی در مناسبات سیاسی  ندارند! آمد وشدها در جاده ها نشان می‌دهد که بخش قابل توجهی از ملت سفر را به خانه نشینی و اصولا حرکت را بر سکون ترجیح می‌دهد!

در باره ایران هم این سفر نشان داد که با آنکه جاهای زیبا و اب و هوای کاملا متفاوت در یک فصل را دارد اما درصد بالایی از جغرافیای این کشور بی استفاده است! یا کوهستان است یا کویر!

برای تمامی آنهایی که در سفر هستند آروزی سلامتی دارم و برای همه آنهایی که در آروزی سفر به این مناطق اند،  آروزی تحقق آن را دارم. از اینکه اندکی در به روز رسانی تاخیر کردم نیز از کاربران محترم عذر می‌خواهم.